מודל עסקי לעסק מצליח

מודל עסקי בכלל נחוץ לבניית עסק?
רבים מבעלי העסקיים הינם אנשי מקצוע מעולים. אך האם די בכך?
בשביל להכין את העסק עוד מראשית דרכו יש לאמוד מספר לא מבוטל של פרמטרים.
הדרך הנכונה והבטוחה ביותר לעשות זאת היא להיעזר במודל עסקי.

לצורך כך הכנו לכם מספר שלבים בבניית מודל עסקי לכל סוג עסק.
נכון, זה דורש השקעה ולא מעט זמן, אבל אם בכך תצמצמו את הסיכונים ותגדילו את האפשרות לרווחים אז למה לא?

קרדיט: השלבים לקוחים מתוך " מודל הקנבס – The business canvas model"  שפותח בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת הרווארד המתמחה בניית מודל עסקי.
מי משתמש במודל: Google, Facebook, LG, Apple ועוד רבים וטובים

Business Model Canvas

  1. איך מתחילים בבנית מודל עסקי? הולכים וקונים בחנות הקרובה קאנבס לבן גדול ופתקי ממו!
    מציירים טבלה המורכבת מ-9 משבצות המרכיבות את המודל.

    Customer Segments 1 – למי אנחנו פונים? מי הם הלקוחות שלנו? למי אנחנו פותרים בעיה או מספקים צורך?

  2. Value Propositions – הערך שהארגון נותן ללקוחותיו. אתה כארגון קיים כלשרת לקוחות, רשמו את הצרכים, הבעיות והערך שאתם נותנים ללקוחות שציינתם ב- Customer Segment.מה זה הולך להיות? אפליקציה? תרופה? חנות? וכו' … מתוך התיאור הזה של המוצר והשירות שאנחנו מייצרים צריך שיהיה Match בין הפיצ'רים של המוצר והשירות לערכים שאנחנו מנסים לספק ללקוח .
  3. Channels – באילו ערוצי הפצה הלקוחות שלנו רוצים שנגיע אליהם? כלומר, באיזה ערוצי הפצה הלקוחות שהגדרנו ב-2 רוצים שנגיע אליהם? איך הם רוצים שנגיע אליהם!.
    נקודת המבט היא מי הלקוח ואיך הוא רוצה שימכרו לו.
  4. Customer Relationships – מערכת היחסים בין החברה ללקוחות, איך אני משאיר את הלקוחות שלי, ואיך אני מגדיל את הנפח של כל לקוח? כלומר, לא עוד לקוחות אלא איך אני מעמיק את מכירה לאותו לקוח. כיצד אני בונה מערכת היחסים עם הלקוח וגורם לו להעמיק את הקשר?
  5. Key Activities – נמצאות פעילויות הבסיס, הפעילויות הקריטיות של הארגון. אם לוקחים את סעיף 1 מהם הפעילויות הקריטיות לקיומה של אותה Value Propositions.
  6. Key Resources – מה המשאבים הקרטיים בשל הארגון? אישורים של הממשלה? הון אנושי? חומרי גלם וכו'.
  7. Key Partners – מיהם השותפים העיקריים שלנו? שותפים לא לקוחות. חברת ביטוח היא שותף עיקרי של סוכנות ביטוח. משרד לביטוח לאומי, משרד האוצר.
  8. Revenue Streams – הכסף, איך העסק מכניס כסף? מהו מודל הRevenue? מה התמחור? ומהו הערך שהלקוחות שלנו מוכנים לשלם עבורו?
    אנחנו לפעמים דוחפים דברים שהלקוחות לא מוכנים לשלם עבורם. לכתוב במדויק איך נכנס הכסף? רוב העסקים אומרים שאין סטריים אחד אלא מכל מיני סוגים.
  9. Cost Structure – מהם החלקים המשמעותיים במבנה העלויות שלנו? מהם החלקים הקריטיים שמאפיינים את עלויות פעילות הארגון?טיפים לעבודה:
    * תשקיעו בשני השלבים הראשונים, הם הבסיס להצלחת המודל.
    * המודל אומנם נכתב בצורה לינארית אך אל תפחדו לחזור אחורה גם תוך כדי התהליך. ייתכן מאוד ששלב מסוים יפרה שלב מוקדם ויעמיק את רבדי המודל.
    * התייעצו עם אנשים, תמיד טוב לשמוע עוד דעה.
    * תכתבו הכל, גם אם הדבר נראה כעת לא משמעותי, ייתכן ובעתיד הוא ישמש אתכם.

    אם נתקעתם ואתם צריכים ייעוץ אל תחששו להרים טלפון ולשתף אותנו בהתלבטויות שלכם, הייעוץ מוגש בחינם ובאהבה ונשמח לסייע בבניית מודל עסקי לעסק או לארגון שלכם.