מהו בכלל שיווק דיגיטלי?

באנו לעשות סדר בבלאגן!

סדר רבותיי, סדר. עושים קצת סדר בעולם הדיגיטל.

שיווק דיגיטלי הוא למעשה פרסום באמצעות כלי המדיה המחוברים לרשת האינטרנט.
הפרסום בכלי המדיה הדיגיטליים הינו בעל פוטנציאל עצום לקדם כל עסק, כיוון שהוא מאפשר לנו להגיע לאנשים באופן המדויק ביותר.מהו שיווק דיגיטלי? למשל, אם יש לי חנות למוצרי תינוקות – ניתן דרך הפייסבוק להגיע להורים לילדים בגילאי 0-12 שמתעניינים ברשת "שילב" וברשת "מוצצים" וגם בהכרח התעניינו במטרנה.
אם אני מנהל מוסך בתל אביב, אני יכול להופיע כאשר לקוח פוטנציאלי מחפש את הביטוי "מחפש מוסך מומלץ בתל אביב". וכן הלאה.

אם יש ספק לגבי חשיבות השיווק הדיגיטלי, אנחנו כאן בדיוק בשביל להסביר זאת.המאמר הבא יעסוק ביכולותיו של הפרסום והשיווק בדיגיטל, יפרט על כלי המדיה העומדים לרשותנו, וכמובן ידריך מהיכן מתחילים ומה צריך לדעת.

__________________________________________________________________________

מהו שיווק דיגיטלי?פרסום נכון בכלי המדיה יאפשר לכם להגיע ללקוחות חדשים בצורה מדויקת ובסכומים נמוכים בהרבה מבעבר. כמו גם, באמצעות אפשרויות הפילוח המדויקות, ניתן להציע לקהל היעד תכנים שיענו בצורה האופטימלית על הצורך שלהם, ובכך לגרום להם להתעניין בכם ובמוצרים שאותם אתם מוכרים.

בשביל להבין את התהליך שאנחנו צריכים לעבור, נתחיל בבסיס.
ישנן רשתות חברתיות, ובהן אנו מפרסמים את המוצר או השירות שלנו. בנוסף, כמובן, ישנו החיפוש בגוגל בו אנו יכולים להופיע בקידום ממומן או אורגני.
נתעכב רגע על רשתות המדיה. חשוב להבין מיהו קהל היעד של כל אחת מהרשתות ואיזה תכנים כדאי להעלות אליהן. בשביל להבין איזו רשת מתאימה לעסק שלי צריך להבין לאיזה קהל יעד אני פונה. הסיבה שחשוב להבין את היעוד של כל רשת, היא כי במידה והעלינו תכנים שלא מתאימים לקהל היעד, איכות הפוסט תהיה נמוכה ולא רלוונטית, והגולשים יחשפו אליו פחות – זאת מכיוון שאחד המדדים החשובים במדיה החברתית היא מידת הרלוונטיות של כל דף עסקי או פוסט. לדוגמא, אם העליתי פוסט שמספר על כנס בו השתתפתי עם קולגות מהעבודה לדף העסקי שלי בפייסבוק, הסבירות הגבוהה היא שמי שהגיב לי על הפוסט הם אנשים מהמעגל הקרוב אלי ולא לקוחות פוטנציאלים.
התוכן בפוסטים הוא "המלך", העיקר, כי אם התוכן לא איכותי, במקרה הטוב לקוחות שמעוניינים במוצר שלי לא יגיבו או יחשפו אליו, במקרה הפחות טוב הם יינטשו את העמוד שלי כי התכנים לא רלוונטיים אליהם.
החשיבות של ההבנה לגבי יעוד התכנים אל מול קהל היעד היא קריטית. חשוב להבין כי שיווק דיגיטלי הוא שימוש בכל או ברוב הפלטפורמות הקיימות היום במרחב הדיגיטלי, לצורך מיטוב תוצאות. כל רשת תומכת באחרת. עם זאת, לכל עסק צרכים משלו. לא כל עסק מצריך שימוש בכל הפלטפורמות, אבל שילוב נכון של מספר פלטפורמות ליחידה אחת, יהיה יעיל לקידום העסק.
בנוגע להופעת העסק או השירות שלי בחיפוש בגוגל, התהליך הוא שונה ולא עובד בצורת אפיון קהל, אלא בהתחשבות במילות חיפוש.
צריך לבנות את התהליך כחלק ממסע לקוח נכון. מסע לקוח עם אינסייט – תובנות.

כמה רשתות שחשוב להכיר ומי קהלי היעד שלהן:
פייסבוק – רשת חברתית שקהל היעד שלה הוא לרוב אנשים בגילאי ה- 18+. בפייסבוק נפרסם מידע שיוצג בתמונות וסרטונים קצרים המסבירים על השירותים שאני נותן ועל המוצרים שלי בצורה קצרה ועניינית.
אינסטרם – רשת חברתית בניהול פייסבוק ויש לשתיהן ממשק פרסום משותף. באינסטגרם כדאי לפרסם תמונות המציגות את המוצרים שלי או תמונות אווירה.
לינקדין – רשת חברתית עיסקית. בלינקדין אבקש למצוא אנשים על-פי מאפייניהם העסקיים ואפרסם פוסטים הקשורים בעיקר להצלחות שלי בהיבט העסקי. ארצה שקולגות יכתבו עלי המלצות וירשמו אותי גם בתחומי עניין בהם ארצה להופיע.
יוטיוב – פלטפורמה המבוססת סרטונים. נעלה מידע שימושי שאנחנו יכולים לתת לגולשים שלנו או כתבות תוכן מצלמות, בלוג מצולם ועוד. כיום נוח יותר להרבה אנשים לראות תוכן מוקלט מאשר לקרוא תוכן כתוב.
רשת המדיה של גוגל – הופעה בבאנרים באתרים מובילים.

כנותני שירות, רובנו מתחילים לעבוד עם קהל שהגיע אלינו "מפה לאוזן", אבל מטרת העסק שלנו היא לגדול, ולכן חשוב להגיע לקהל חדש שלא מכיר אותנו, והשיווק הדיגיטלי נועד בדיוק בשביל זה.
כשאנחנו מחפשים לקוחות חדשים באמצעות שיטות השיווק המסורתיות, אנחנו מוגבלים ולעיתים משלמים ביוקר. בדיגיטל אנחנו לא מוגבלים כפי שהיינו בעבר, ויש לנו אפשרות לעבוד עם סכומים שנוחים לנו ושאנו יכולים לעמוד בהם, ובהתאם לתקציב שהגדרנו. מגוון הפרסום שלנו כל כך רחב בדיגיטל, שאנחנו יכולים אפילו לעבוד עם לקוחות ממדינות שונות. יש קהל מאוד גדול שמחפש עבודות ומוצרים שונים ורק צריך להגיע אליו בזמן הנכון ובמקום הנכון, ולענות על הצורך הזה. לדוגמא, אם אני עכשיו רוצה למכור נעליים לאנשים שרצים בערב, למשל, אז אני יכול להגיע רק אליהם והפרסום שלנו יופיע אצלם ברשתות בהן הם גולשים. יש לנו את היכולת להגיע אליהם בפרסום דיגיטלי. זה אומר, למעשה, שאפשר לאפיין את הקהל אליו אני רוצה להגיע, לפנות אליו ברשתות החברתיות בהתאם למטרות שלי ועל ידי מאפייניהם ומה שהם מחפשים. מתאפשר לי להגיע מהר ובזול ללקוחות פוטנציאלים, שלא יכולתי להגיע אליהם עד כה. אנחנו יוצרים קהל לקוחות חדש, וככה מגדילים את מעגל הלקוחות שלנו שעוברים "מפה לאוזן". אנחנו עושים זאת, מבלי להוציא הון תועפות על פרסום בעיתון או שלטי חוצות או אפילו ברשת בצורה לא נכונה.

אז הבנתי עכשיו למה שיווק בדיגיטל הוא חשוב, ויש לי את ההבנה של מה חשוב לי לפרסם בכל פלטפורמה. הטמעתי פיקסל או תג מנג'ר באתר, אבל מה הלאה? השלב הבא והחשוב ביותר הוא בניית תוכנית של מסע לקוח על ידי יועץ המתמחה בפסיכולוגיה שיווקית, בתחום השיווק הדיגיטלי. בחלק הזה אנחנו מתחילים לאסוף את הדאטה. איסוף הנתונים, זה השלב החשוב באמת. לשלב זה קוראים רימרקטינג והוא העיקר בחלק הזה של המשפך השיווקי. אנחנו כבר יודעים מי הקהל שלנו, מה מאפיין אותו, לאן הוא נכנס ומה הוא מחפש, ויודעים לפרסם ישירות אליו. לכן, אחוזי ההצלחה שלנו עולים. עכשיו אנחנו יכולים לפרסם רק לפי הצורך המדויק של הלקוח וכוונות השיווק שלנו. היעילות והדיוק של הפרסום מאפשרים לנו ולהוציא את הסכום המדויק והנוח ביותר עבורנו, על פי היעדים שלנו, ולא לבזבז על כיוונים שהם הימורים לא מבוססים. אם כבר התנסיתם בתחום השיווק ולא עשיתם את השלב הזה, כנראה שלא יצרתם את מירב ההצלחה שהייתם יכולים לייצר עם המשאבים שלכם. במידה ומישהו חיצוני שלקחתם לעבודה דילג על שלב זה, יכול להיות שלקחתם מישהו לא מקצועי ונעשתה לכם עבודה חובבנית ולא מדויקת. מומלץ כשעובדים עם משווק חיצוני להתחיל לעבוד עם מישהו שאפשר לקבל עליו המלצות ולהיזהר מאוד ממקדמים שמבטיחים הבטחות או מסתירים פרטים.
לכל לקוח יש אפשרות לקבל גישה לחשבון פרסום שלו! חשוב להתעקש ולעקוב אחרי ההוצאות של המפרסם ואחוזי ההצלחה שלו. אחרי הכל, זה העסק אותו בניתם ואל תסמכו על אף אחד בעיניים עצומות.

נתעכב עוד על רימרקטינג ועל החשיבות שלו. רימרקטינג הוא שתילה של פיקסל או קוד בנכס הדיגיטלי שלי. לאחר שלב זה יש לי היכולת לפנות לאדם אחרי שהוא כבר הכיר את העסק או המוצר שלי או יצר איתי אינטראקציה כלשהי ברשתות החברתיות או באתר. אפשר בהתקדמות זו של התהליך, לפנות אליו מאוחר יותר ולהציע לו הצעה נוספת, קופון למשל, או שירות שהוא לא יודע עליו, או רק בפשטות להזכיר לו שהמוצר או השירות שלי זמין בשבילו. לפעמים לוקח זמן ללקוח פוטנציאלי להבין את החשיבות של המוצר אותו אני מספק או זמן להתרגל לרעיון שזהו מוצר אותו הוא רוצה לרכוש. אם אני אציע לאדם מוצר או עסק שהוא לא מכיר, הסיכוי שלי למכור לו שואף לאפס. אם אשתמש ברימרקטינג בצורה נכונה, אני נותן לו ערך ותוכן. לאחר מכן אני פונה אליו, או למי שקרא את התוכן שפרסמתי בצורה ממוקדת, ורק אז אני מציע לו שוב את המוצר שלי. בשלב זה סביר להניח שהגולש יגיב לתוכן בפתיחות רבה יותר ותהיה לו יותר מוכנות לרכוש. במקרה ולקוח מעוניין במוצר שלי אבל אינו החליט באופן סופי האם לרכוש את המוצר,  ונוטש את האתר, עדיין ישנה האפשרות להזכיר לו שאני פה, ואולי במועד אחר הוא כן ירכוש. ברימרקטינג איכותי אני נותן ללקוח  שאני כבר יודע שהוא פוטנציאלי ערך, תוכן ומידע נוסף עלי ועל העסק שלי. כאשר אני מפרסם לו בשנית, הסיכוי שהוא יגיב בצורה חיובית יותר עולה.

בשביל להתחיל לשווק בדיגיטל, כל בעל עסק צריך לשאול את עצמו שתי שאלות בשביל להבין איזה סוג של פרסום הוא צריך. מטרת שאילת השאלות היא למקד את השיווק לקהל הנכון. פה אנו משתמשים במושג "פול" או "פוש" (פול לדוגמא: רשת החיפוש, כאשר מישהו מחפש ביטוי שקשור אלי, אני מושך אותו לנכס הדיגיטלי שלי. פוש לדוגמא: אני שולח לו מסרים שאני סבור שיעניינו אותו ברשתות המדיה השונות). השאלות שחשוב לשאול הן, אחת: האם אני יכול לאפיין את הצרכן שלי ומה הוא צריך. לדוגמא, בעל עסק שמחפש ציוד משרדי. השאלה השנייה: האם אני צריך למשוך את הצרכן אלי אחרי שהוא חיפש משהו אקטיבית – מוצר שיש לי להציע והצרכן עוד לא מכיר אותי או יודע על המוצר שלי. לדוגמא: אינסטלטור. אני לא יכול למצוא את הלקוח האפשרי שכרגע צריך אינסטלטור כי זה יכול להיות כל אחד, אבל, אני יכול למצוא מישהו שמחפש אינסטלטור כרגע במיקום שלי דרך רשת החיפוש של גוגל (פול).

שיווק דיגיטלי הוא חשוב. וכנראה שגם אתם חשבתם עליו כאפיק פרסום אפקטיבי למוצר שלכם, ולכן, השלב הבא הוא כניסה למרחב הדיגיטלי. כאן עולות שאלות מעשיות, כמו לדוגמא: כיצד אנו מתחילים הלכה למעשה לפרסם את העסק.
במידה ואיני בקיא בתחום, כדאי להתחיל לקרוא מאמרים ולהירשם להרצאה קצרה (ולא יקרה) של כשלוש שעות, שנותנת רקע כללי על התחום. עדיף לחפש קורסים אלו במכללה מוכרת עם מרצים מובילים. זהו סוג של הבטחה שהמידע שנמסר לי הוא העדכני והמדויק ביותר. דרך נוספת היא להיכנס לקבוצות פייסבוק מהתחום ולשאול מפרסמים שאלות, בדרך זו אומנם אין תשלום כספי אך גם אין ביטחון לאיכות המידע שנמסר לי, וזהו סיכון שצריך לקחת בחשבון. בחלק הזה של התהליך אני גם צריך להחליט האם אני עושה זאת בעצמי או מחפש סוכנות שתיתן לי מענה לצרכים של העסק שלי. גם כאן יש סיכון שצריך להבין. התעסקות בשיווק לוקחת זמן, והרבה זמן. אם אני מחליט לעשות זאת לבד, אני צריך להבין כי מתווספת לי עבודה רבה וחשובה, ואם אני לא אעשה אותה הכסף והמאמצים שלי יבוזבזו לשווא. עוד צריך להבין, כי אם אני מציע שירות דיגיטלי ולא  נותן מענה, הלקוחות שלי יראו בי עסק לא זמין וספק לא נגיש, וזה יפגע בי ובעסק. במידה ובחרתי בסוכנות, העיקר הוא לחפש סוכנות שתיתן לי מענה על כל הצרכים שלי יחדיו, ולא לפרק את השירות למספר ספקים שונים.

הפחד העיקרי של בעלי עסקים כיום בתחילת עבודה מול סוכנות דיגיטל, הוא חוסר הביטחון שלנו כעסק מול מי שעומד מולנו. עולות אצלנו הרבה שאלות כגון: מה היכולות של הסוכנות, האם האדם מולו אני עובד הוא ישר, האם הוא יתייחס לכסף שלי בצורה המיטבית והאם הוא לא ינצל את האמון שלי בו. חלקכם חוששים כי כבר ניכוותם בעבר מחובבנים, וחלק אחר חושש, כי המבחר גדול ולא תמיד יודעים מה לבקש וממי. שני דגשים חשובים שצריך לשים לב אליהם בבחירת סוכנות הם: הראשון והחשוב ביותר, סוכנות שמספקת את כל השירותים אותם תצטרכו. מבניית אתר, כתיבת תוכן ועד שיווק ברשתות. אם תבחרו בספק שיוכל לתת לכם רק שירות או שניים, לדוגמא, שיווק בפייסבוק ועיצוב, אך לא ייתן שירות לגוגל או כתיבת תוכן, סביר להניח שהנכסים הדיגיטלים שלכם יראו כבלאגן והמסרים שהלקוח יקבל יהיו מבולבלים ולא אחידים. ישנה אפשרות כי גם הלידים אותם תקבלו יהיו לא איכותיים בגלל פערים בין התוכן המפורסם בפלטפורמות השונות. מצב נוסף שיכול להיווצר הוא חוסר תיאום בין הספקים השונים ואף מחלוקות קשות שיגזלו לכם זמן ומשאבים. דגש שני שאסור להתפשר עליו הוא בחירת סוכנות שיווק דיגיטלי שנותנת איפיון של מסע לקוח עם המלצות. כיום השוק פרוץ וקשה מאוד לדעת מי טוב ומי לא. כל אחד אומר שהוא מומחה ובהחלט לא כולם כאלו. צריך וחשוב לסמוך רק על המלצות ולא על הבטחות של המפרסם. המטרה החשובה ביותר, צריכה להיות עבודה עם סוכנות פרסום המספקת המלצות מלקוחות קיימים ובעלת ניסיון מוכח בתחום שלכם או בתחום דומה.

עד כאן לגבי תחילת תהליך העבודה בפרסום בדיגיטל. בהמשך נדון גם על תהליך העבודה השוטפת בשיווק און ליין.

מצורף מילון מושגים – ישנם הרבה מושגים שנפגוש במהלך הדרך, ויכול להיות שאם לא נדע מה המשמעות או החשיבות שלהם נפסיד כסף וזמן רב.

מילון המושגים שכדאי לדעת:

מסע לקוח – תכנון ופיקוח אחר תהליך קבלת ההחלטות של הגולש בכל הממשקים ברשת, ויצירת נתיב ומשפכים שיווקיים ברמה הפרסונאלית לכל קהל יעד עד שמשיגים את המטרה הרצויה.

ניוזלטר – ניוזלטר הוא דואר אלקטרוני הנשלח ללקוחות המבקשים להישאר מעודכנים בשירות שלנו או במוצרים אותם אנו מוכרים. כאן אנחנו יכולים לפרסם מבצעים מיוחדים, מידע חשוב או  הטבה מיוחדת רק ללקוחות שנרשמו לניוזלטר שלנו. אימייל מרקטינג וקמפיין SMS נחשבים כשיטה פרסומית, וכדרך יעילה מאוד להגיע לקהל לקוחות שכבר הביע התעניינות בעסק ובשל לרכישה חדשה או נוספת. חשוב לציין כי מותר לשלוח דיוור אך ורק ללקוח שהסכים להירשם לשירות הזה אחרת אנו יכולים להסתכן במעבר על חוק הספאם ולקבל קנס. מעבר לקנס, צריך להיזהר כי ניוזלטר שלא מטופל נכון יכול להזיק לרשימת התפוצה שלנו, להרגיז אותם ואפילו לגרום להם לכעס ואנטגוניזם על המותג. לכן, חשוב לבחור נכון את מי שיכול לטפל לכם בתחום הזה או לעבור קורס קצר בתחום.
דבר נוסף שבעלי עסקים רבים אינם יודעים הוא רוב מערכות הדיוור הינן מדידות ומדויקות מאוד. כלומר, ניתן לדעת במדויק כמה לקוחות פתחו את המייל, כמה הסירו ועוד נתונים רבים. כך ניתן להסיק מסקנות על התכנים הרלוונטיים לקהל הלקוחות אליו אנו מכוונים.

גוגל אדוורס – גוגל אדוורס הוא כלי לפרסום מתקדם בגוגל. בתוך אדוורדס נבנה את הקמפיינים שלנו השייכים לפלטפורמות הפרסום של גוגל. כגון: גוגל רשת חיפוש, גוגל רשת מדיה, יוטיוב, גימייל ועוד…

מילות חיפוש – ביטויים שאנשים מחפשים בגוגל רשת החיפוש. ניתן לאתר את הביטויים דרך כלי מתכנן מילות המפתח באדוורס וקבל החלטות פרסומיות רבות.

קמפיין  (קידום ממומן)PPC  – יצירת מודעות על בסיס מילות מפתח שבהן נרצה להופיע כשגולש מחפש אותן בגוגל או שותפי החיפוש של גוגל.

קידום אתרים אורגני  SEO– הופעת מודעות על בסיס מילות מפתח בהן נרצה להופיע כשגולש מחפש אותן בגוגל או שותפי החיפוש של גוגל בהתאם.